Toate lumea stie ce este acela un voucher. Toti ne folosim de ele pentru a beneficia de reduceri imbracaminte, incaltaminte, mancare sau chiar la vacante sau materiale de construit. E clar, voucherul este una dintre cele mai utilizate forme de promotii, dar cum a aparut el, cine a avut aceasta idee care a revolutionat felul in care se realizeaza comertul?
Se crede ca voucherele pentru educatie au fost primele vouchere propuse de Milton Friedman, unul dintre cei mai importanti economisti ai lumii, in cartea sa “Capitalism and Freedom, aparuta in 1962. Dar nu este adevarat. Milton Friedman poate a fost primul care a introdus si a aplicat termenul de “education voucher”, si cu siguranta a fost cel care a popularizat aceasta idee atat in cartea mentionata mai sus, cat si in viitoarele sale publicatii. Dar, propuneri similare au fost facute cu mult, mult timp inainte. Aparent, prima astfel de propunere a fost facuta intr-o lucrare a lui Thomas Paine, publicata prima data in 1791 si dedicata presedintelui american George Washington. In aceasta lucrare, Paine a propus o modalitate economica prin care s-ar putea imbunatati conditiile de trai in Europa. Problema cea mai importanta pe care Paine a ridicat-o a fost educatia. El spunea ca din cauza saraciei, oamenii nu le pot oferi copiilor o educatie buna, iar acest lucru va avea efecte dezastruoase pe termen lung. Astfel, el a venit cu ideea unor alocatii pentru educatie, un fel de voucher in care se oferea reducere pentru cheltuielile de educatie, dar si pentru materialele didactice. Astfel, avand aceste alocatii, mai multi copii ar putea sa vina la scoala, iar multi profesori ar avea joburi.
De la 1791 si pana acum, ideea de voucher – un cupon de reducere a costului unui serviciu sau produs, s-a schimbat foarte mult. Este una dintre cele mai intalnite tipuri de promotii si nu exista serviciu sau produs pentru care voucherele sa nu functioneze. Acestea sunt o unealta buna si pentru cumparator, si pentru vanzator, pentru ca se creeaza acel sentiment de win-win, iar reducerea data s-ar putea sa il incante atat de mult pe consumator, incat acesta sa achizitioneze ceva doar pentru ca e redus, nu pentru ca ar fi avut chiar in acel moment nevoie de el.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu